WIĘCEJ
ARTYKUŁY
BACK
PROBLEMY RECYKLINGU W POLSCE
Mimo, że przepisy Unii Europejskiej nakazują, aby w ciągu najbliższych kilkunastu lat 95% masy samochodu znalazło powtórne zastosowanie na razie nie widać oznak wyraźnego zainteresowania przemysłu materiałami z recyklingu. Podstawowym problemem recyklingu jest jego wysoki koszt.
Pamiętać należy, że do złomowania dostarczane są pojazdy różnych marek, różnych typów ich przeciętny wiek kształtuje się na poziomie powyżej 15 lat. Praktycznie /poza niektórymi procesami jak np. osuszanie/ wszystkie prace trzeba wykonywać ręcznie, często za pomocą różnych narzędzi tnących gdyż w pojazdach starych lub uszkodzonych mało elementów daje się normalnie zdemontować. Demontaż w takich przypadkach jest pracochłonny i kosztowny.
Metale znajdują jeszcze nabywców ale są olbrzymie problemy ze sprzedażą większości tworzyw sztucznych głównie z powodu niewiadomego /brak oznaczeń/ ich składu chemicznego, oraz sporego zanieczyszczenia. Poza tym koszt wyprodukowania nowego produktu przy użyciu materiału z recyklingu jest często wyższy niż przy użyciu materiału nowego, często o większej wytrzymałości mechanicznej. Z tego powodu składnice złomu muszą płacić za składowanie i wywiezienie takich odpadów na wysypiska lub do spalarni. Ten sam problem występuje przy próbie sprzedaży szkła i gumy. Znacznie lepiej jest z płynami ropopochodnymi /trafiają do rafinerii/ i akumulatorami /kwas jest neutralizowany, a z odzyskanego ołowiu i plastiku wytwarzane są nowe akumulatory/.
Jednym z głównych źródeł zysku jest sprzedaż części zamiennych, ale tylko kilkanaście procent z nich jest w dobrym stanie i nadaje się do powtórnego wykorzystania, a poza tym części do bardzo starych samochodów /a jest ich na złomowiskach zdecydowana większość/ znajdują coraz mniej nabywców.
Recykling jako zjawisko proekologiczne /oszczędza bogactwa naturalne i środowisko dzięki wykorzystaniu materiałów już istniejących/ jest mało ekonomiczny. W krajach zachodnich często państwo dotuje przedsiębiorstwa zajmujące się recyklingiem poprzez kierowanie do takich przedsiębiorstw części wpływów ze sprzedaży nowych produktów /pod warunkiem ich zutylizowania/, lub przyznając różnego rodzaju ulgi podatkowe. W Polsce od niedawna są możliwości uzyskania takich ulg podatkowych, ale na efekty takich działań trzeba jeszcze będzie poczekać.
TOP